Effektiv datastyring er afgørende for enhver virksomhed. Evnen til hurtigt at indsamle og analysere information kan hjælpe ledere med at træffe beslutninger, der giver dem en konkurrencemæssig fordel på markedet. Men selv den mindste forretning kan have en overvældende stor mængde data at sortere igennem. Det er det, der gør business intelligence software til et utroligt kraftfuldt hjælpemiddel. Forretningsinformationsværktøjer gør det muligt for ledere hurtigt at et indblik i tallenes betydning, og spore deres virksomheds fremskridt. Uanset om du foretrækker traditionelle programmer eller det nyeste cloud marketing program, er det vigtigt at vælge det rigtige business intelligence software for at hjælpe din virksomhed med at nå sine mål.
Hvad Business Intelligence Software kan gøre
Alle virksomhedsinformationsværktøjer organiserer og arrangerer data i et format, der er let for brugerne at forstå. Programmer kan generere regneark og rapporter, som giver virksomheder mulighed for at få et øjebliksbillede af deres præstationer. Programudviklere har indset, at virksomheder er afhængige af specifikke sæt af informationer for at træffe deres beslutninger. For at imødekomme disse krav kan softwareprogrammer udføre en række specifikke funktioner udviklet af forretningsanalytikere. Ekempler på den slags funktioner inkludere:
Operationel rapportering – Operative rapporter dækker den daglige drift i en virksomhed. Ledere, som direkte fører tilsyn med transaktionsaktiviteter, er ofte afhængige af operationel rapportering. Eksempelvis kan detailchefer, der overvåger kasseapparater, bruge denne funktion til at spore det daglig salg og registrere mangler. Mange programmer giver ledere mulighed for at se data, der opdateres helt ned til hvert minut.
Forecasting – Forecasting giver ledere mulighed for at lave forudsigelser baseret på specifikke datasæt. De kan beregne rentabiliteten af visse beslutninger, og endda forudsige resultatet af alternative løsninger. Forecasting software er et vigtigt redskab i beslutningsprocessen og bruges ofte af højtstående ledere. Der er mange programmer, der specialiserer sig i at udnytte de nyeste prognosemetoder.
Customer Intelligence – Intelligens omkring kunderne er et nyttigt værktøj til at analysere forbrugertendenser. Virksomheder bruger disse data til at få et klart billede af deres forbrugere og til at skræddersy deres tjenester for at imødekomme deres behov. Markedsbeslutninger er stærkt påvirket af customer intelligence.
Valg af Business Intelligence Software
Fastlæggelse af din virksomheds behov er det første skridt i at finde det rigtige business intelligence program. Ejere af mindre virksomheder foretrækker ofte et program, der kan håndtere flere funktioner. Indkøb af et alt-i-et-program er billigere end at skulle investere i flere programmer, med fokus på hvert deres område og intelligens. Cloud marketing software tillader også virksomheder at spare på omkostningerne ved datalagring, ved at have en tredjepart til holde og administrere deres oplysninger.
Større virksomheder ønsker måske at købe et funktionsspecifikt program for hver afdeling. Dette giver deres ledere mulighed for at fokusere på data, der er relevante for deres afdeling. Hvis dit mål er at overvåge virksomhedens udgifter, er det tilrådeligt at vælge et program, der er skræddersyet til at generere operationelle funktionsrapporter. En marketingafdeling kan derimod drage nytte af programmer, der er designet til at levere up-to-date forbrugeroplysningsrapporter. At give de bedste datahåndteringsværktøjer til hver afdeling vil maksimere effektiviteten for hele virksomheden.