Overalt i verden ser vi virksomheder og firmaer med mærkelige navne, der virker som om de umuligt kan have tænkt over markedsføring – eller måske er de genier, for de bliver ved med at eksistere og der kommer tilsyneladende kun flere og flere af dem, så noget må de gøre rigtigt. Vi vil her se på tøjmærker, der har underlige navne, og endda hele seks af dem.
Det første mærke vi vil se på er det svenske Tiger of Sweden, som er et af de ældste, der stadig eksisterer. Det er faktisk mere end 100 år gammelt, men på trods af alderen eller måske på grund af den, er det stadig et af de største tøjmærker i Skandinavien. De er kendt for deres jakkesæt og stilrigtige skjorter, der passer til enhver begivenhed og såmænd også dagligdagsbrug. Navnet kommer muligvis af et af deres populære jakkesætte tilbage i starten af det 20. århundrede, som hed ”Tiger 1” men det vides ikke med sikkerhed, om det er den rigtige oprindelse af navnet.
Som nummer to på listen ser vi på et helt andet mærke ved navn Good Guys Don’t Wear Leather eller på dansk Gode Fyre Klæder Sig Ikke I Læder. Det er måske ikke den bedste oversættelse, men det er et underligt navn til et tøjmærke uanset hvilket sprog, det står på.
Tøjmærke nummer tre er speedo, som sælger mere end bare speedos, men ikke så forfærdelig meget mere. De holder sig nemlig indenfor nichen med tøj til svømning, hvor deres primære produkt er badebukser. De har badetøj til både mænd og kvinder, børn og voksne, og designet matcher både aldersgruppen og kønnet, så børnene kan rende glade rundt i deres regnbuefarvede badetøj mens de voksne har mere stilrene og lækre versioner, der både er behagelige og moderne.
Det fjerde mærke vi ser på er T.I.T.S., hvilket udtales som et af de mange engelske ord for bryster. Det svarer mere eller mindre til at et dansk tøjmærke kalder sig selv P.A.T.T.E.R. Det står dog rent faktisk for noget. Det er nemlig en forkortelse af Two In The Shirt og de har fokus på den kvindelige krop som design, men ikke i den forstand, at tøjet er lavet til kvinder; det er derimod lavet til mænd, der godt kan lide at rende rundt i tøj med halvnøgne kvinder klistret på forsiden.
Til sidst har vi Hysteric Glamour, som er et japansk tøjmærke, der primært bruger kendte figurere og emner fra 60’erne som tema. Det er et af de største japanske mærker i verden, men om navnet har hjulpet med at opnå det eller har hindret en endnu større succes kan være svært at vurdere. Det er dog ikke nogen nyhed for de fleste, at japanerne laver nogle mærkelige ting eller kalder den underlige navne.